A hangolási magasság és a hangterjedelem növekedése

Praetorius a Syntagma Musicum II. kötetében (1620.) már különféle hangolási magasságokról ír. Más az énekkari hangmagasság, mint a hangszeres zenéé (kényelmi szempontból a kórus egy egész hanggal mélyebben énekel), de még országok szerint is nagy eltérések vannak. A XVII. századtól kezdve alakult ki csak valamiféle rendszer, erősen felfelé tartó tendenciával. G. A. Briggs: Pianos, Pianists and Sonics (1951.) c. könyvében található az alábbi táblázat:

1511      Heidelbergi orgona                        377 Hz

1648      Párizsi orgona                                  373,7 Hz

1699      Párizsi Opera                                   404 Hz

1751      Handel hangvillája                         422,5 Hz

1810      Párizsi Opera                                   423 Hz

1826      Londoni Filharmónia                     433 Hz

1858      Párizsi Opera                                    428 Hz

1859      Francia kormányhatározat          435 Hz

1879      Covent Garden Opera                  450 Hz

1896      Londoni Filharmónia                      439 Hz

1939      Nemzetközi Konferencia             440 Hz

Az amerikai hangszeripar már a 20-as évek óta 440-es magassággal gyártotta a hangszereket. A hangolás magasságának ez az állandó emelése nem csak az énekesek hangját veszélyeztette. A történelmi hangszereknél a magasabb húrfeszültséget nem alkalmazhatjuk, hiszen fából való szerkezetük a hatalmasan megnövekedett húzóerőt nem bírja el.

A hangolási magasság emelkedésén kívül a hangterjedelem fokozatos kiterjesztése is növelte a zongorában lévő húzóerőt.

1700 körül a francia Nicolas Dumont vezette be először az 5 oktávos hangterjedelmet. Akkor úgy gondolták, ez már maga a tökéletesség. A XVIII. század végéig az 5 oktáv uralkodik, a XIX. század elején kezdik fokozatosan a hangterjedelmet kiterjeszteni. Ez jelentősen megnöveli a húzóerőt. W. Stodart 1824-ben egy hatoktávos zongora húzóerejét 5.900 kg-ra becsülte. A mostani hét és fél oktávos zongorák húzóereje már sokkal nagyobb: 18-20.000 kg. Érthető, hogy a XIX. század zongoraépítői minden eszközt végigpróbáltak a zongora testének megerősítésére, szilárdságának növelésére.

Forrás: Gát József: A zongora története (Zeneműkiadó Vállalat 1964.)