Változtatható az akusztikus pianínó vagy zongora hangszíne?

A jól beállított és tökéletesen működő zongorák és pianínók között is van különbség. Az egyik érces hangú a másik lágyan szól a harmadik halk a negyedik nagy hangú.

Ahogy nincs két egyforma hangszer, úgy nincs két egyforma ízlésű zongorista sem. A zongorahangolónak lehetőség szerint  a zongoristák egyedi igényeit figyelembe véve kell alakítania a zongora hangszínét. Egy keményhangú zongorából is lehet meleg, bársonyos hangot kihozni, és fordítva (a hangszer adottságai szerint bizonyos határokon belül). A zongora hangszínét intonálással lehet beállítani.

Ha a zongora hangja kemény, fémes akkor ez a kalapácsfilc keménységéből adódik. A hang lágyításához a filcet puhítani kell. A fej puhítása úgy történik, hogy intonálótűvel az ütőpont alatt párszor megszurkáljuk a filcet. A szúrás helye és szöge azonban nem mindegy. Nem szabad a filcet az ütőfelületeten szurkálni mert a rostok ellazulnak és a fej előbb bejátszódik.

Az intonálást mindig tökéletesen kihangolt hangszeren és újracsiszolt fejeken kell végezni.

Nemcsak puhítani lehet a hangot, hanem keményíteni is. A fejfilc keményítésével érhetjük el a fémesebb, ércesebb hangot.

A fej keményítésére különböző eljárásokat használnak. Hatásosan keményedik a fejfilc, ha azt impregnáljuk, impregnáló folyadékkal átitatjuk. Az átitatás nem a fej egész filcrétegére vonatkozik, hanem csak a felületére. Másik eljárás a vasalás. Speciális vasalóval átvasaljuk a filcet. A művelet után a filc bolyhai elsimulnak, összetömörülnek, keményebb lesz a fej.

Akár puhításról, akár keményítésről van szó, mindig úgy kell alakítani, hogy a hangszer hangja kiegyenlített legyen, ne legyenek kiugróan kemény vagy lágy hangok.

Természetesen nem csak a kalapácsfejek puhasága vagy keménysége adja meg a zongora vagy pianínó összhangzását, sok egyéb tényező van (pl. hangszer mérete), de a hangszín jellegében a kalapácsfejek  játszanak legnagyobb szerepet.